Minder alcohol na goed gesprek met moeder |
|
datum plaatsing |
16-nov-07 |
medium |
Metro |
auteur |
Joost van der Wegen |
Misbruik van alcohol. Ouders hebben veel invloed op het drinkgedrag van hun kinderen. Vooral moeders hebben de mogelijkheid om hun kinderen een pilsje of een wijntje minder te laten consumeren, door er met ze over te praten. Dat bleek gisteren op een bijeenkomst over het onderwerp ‘alcohol en drugsverslaving onder jongeren’ in Utrecht. Evelien Smit van het Trimbos Instituut presenteerde de resultaten van een onderzoek naar de invloed van ouders op het alcoholgebruik van hun kinderen. “Kinderen die al snel te horen krijgen over de schadelijke effecten van veel alcohol, zullen later minder gaan drinken, en op latere leeftijd”, aldus Smit. Meest effectieve is volgens de onderzoeker als het kind van meerdere kanten de boodschap ‘alcohol maakt meer kapot dan je lief is’ te horen krijgt. Regina van den Eijnden van het onderzoeksbureau IVO bevestigt het onderzoek van het Trimbos Instituut. Volgens Van den Eijnden kunnen vooral moeders invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kind. “Zelfs een paar goede gesprekken kunnen het latere excessief drinken al voorkomen. Het onderwerp hoeft niet eens zo vaak besproken te worden in het huishouden.” Van den Eijnden ontdekte dat aanwezigheid van alcohol tot meer misbruik leidt. “Waar meer drank staat, wordt automatisch meer gedronken. En hoe meer de ouders drinken, des te meer de kinderen dat zullen doen.” Bioloog Guus Smit van de Vrije Universiteit in Amsterdam weet hoeveel schade alcoholgebruik bij jongeren aan de hersenen veroorzaakt. Hij vindt dat ouders zich veel bewuster van dat gevaar moeten zijn. “Hoewel het nog lang niet genoeg bestudeerd is, weten we dat hersenen van jongeren nog aan het groeien zijn. Tot hun 24ste levensjaar zijn ze daardoor extra kwetsbaar voor alcohol. Ook is duidelijk dat schade die in de jonge jaren aan de hersenen is aangebracht, niet meer herstelt.” Net als bij zwangere vrouwen zou het volgens Smit normaal moeten worden om pubers aan te spreken op hun drinkgedrag. “Het is raar dat we die discussie niet voeren.” Smit maakt zich druk om het feit dat het drinken onder jongeren de laatste jaren nogal is toegenomen, terwijl ouders toekijken. “Misschien moeten zij meer de scepter zwaaien over hun kroost, in plaats van ze als vrienden te zien. Ouders zijn vaker een voorbeeld voor hun kinderen dan ze zich realiseren, ook in het gebruik van alcohol.” Later dit jaar komen resultaten naar buiten van een onderzoek waarin wordt bekeken of kinderen niet juist méér gaan drinken, als ouders ze wijzen op de gevaren van alcohol: het verboden vrucht-effect. Tijdens de bijeenkomst in Utrecht wees een aanwezige erop dat de overheid moet oppassen niet alle verantwoordelijkheid voor het alcoholgebruik onder jongeren op ouders af te wentelen. “Beslissingen over leeftijden en de verkrijgbaarheid van drank voor jongeren in de winkels liggen politiek gevoelig. Dat mag geen reden voor de overheid zijn om dit soort zaken af te schuiven.” [ < terug ] Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd. Indien dit artikel interessant is voor uw website, bieden wij u de mogelijkheid het te gebruiken. Neem hiervoor contact op met Nostraverus.
|
|
